Nedsat frugtbarhed

Udredning ved nedsat frugtbarhed hos hund

Når beslutningen om hvalpe er truffet, bliver mange overraskede, når drægtighed ikke opnås i første forsøg. Dette er dog helt normalt. Ved gentagne mislykkedes forsøg anbefaler vi hos Dyrlægegruppen Dania, at en udredning for hundens frugtbarhed igangsættes, så fortsat parring på en eventuel ufrugtbar tæve opholder – til gavn for tævens mentale og fysiske helbred.

Ved nedsat frugtbarhed hos både tæve og hanhund udføres diagnostisk udredning til klassificering af problemet, inden eventuel behandling iværksættes.

Hanhund

Ved nedsat frugtbarhed hos hanhund udarbejdes en individuel udredningsplan. Der laves en vurdering af hundens sædkvalitet og generelle sundhed, ligesom urin- og kønsorganer scannes for eventuelle sygdomme. Analyse af blodprøver anvendes til at vurdere eventuelle stofskifte- og infektionelle sygdomme. Vi står klar til at rådgive dig under hele forløbet. Ved diagnosticering af bagvedliggende problem gennemgås behandlingsmulighederne med dig inden igangsættelse.

Tæve

Årsagerne til nedsat frugtbarhed hos tæve kan være mangeartede – fra dårlig brunstkontrol til lavdrejede infektioner i kønsorganer. Ved ankomst udarbejdes en individuel udredningsplan, der er skræddersyet netop din tæves situation. Udredningsmulighederne er mange, og til dette råder vi over avanceret ultralydsscanner, røntgen, kvantitativ progesteronbestemmer, vaginoskop og videoendoskop. Vi rådgiver dig gennem hele forløbet og tager os god tid til at gennemgå eventuelle behandlingsmuligheder med dig.