Vaccination af hest: Forebyg sygdomme #medomsorg | Dyrlægegruppen Dania

Vaccination og sundhedstjek

Vi anbefaler årligt sundhedstjek og vaccination af hest

Vi anbefaler altid et årligt sundhedstjek af din hest. Her får hesten et grundigt helbredseftersyn, hvor vi trygt og sikkert går den igennem den fra mule til hale. Vi tager også en omhyggelig snak med ejer for at sikre os, at både sundhed og trivsel er i top.

Beskyt din hest

Vaccination er en effektiv måde at beskytte din hest mod en række smitsomme og dødelige sygdomme. Sammen sørger vi for, at din hest er dækket ind, så den kan leve et langt og lykkeligt liv. Hos Dyrlægegruppen Dania får du en skræddersyet vaccinationsplan efter netop din hests behov. Planen tager blandt andet højde for din hests alder, helbred og levevis.

Vi anbefaler som minimum, at din hest – uanset kontakt med andre heste – bliver grundvaccineret – herunder årlig revaccination mod stivkrampe. Udover grundvaccinerne tilbyder Dyrlægegruppen Dania herpes vaccine samt vacciner til heste med særlige behov.

Hvornår skal hesten vaccineres?

Vi anbefaler, at du lader dit føl vaccinere, når den er 5-6 måneder, hvis hoppen har været fuldt vaccineret inden foling. Hvis hoppen derimod ikke har fulgt et vaccinationsprogram op til foling, anbefaler vi, at føllet vaccineres fra 4 måneder. For at opretholde immunitet skal dit føl genvaccineres 5-6 uger efter første basisvaccination.

Herefter laver vi en individuel vaccinationsplan, som sørger for, at din voksne hest fortsat er dækket ind.